Home » Børns naturlige søvn

Børns naturlige søvn

Børns naturlige søvn

Vi mennesker er vidt forskellige og det gælder i høj grad også vores sovestil. Derfor er du som forælder den eneste, der reelt kan vurdere, hvad der giver den bedste søvn for dit barn og din familie. Vi gør alle vores bedste for at støtte og hjælpe vores børn, også når det gælder en god og tryg søvn.  Nedenstående er derfor blot et overordnet rids, over de forskellige problemstillinger, der melder sig i forbindelse med børn og søvn. Og til slut et par gode råd og en opfordring til at finde nogle gode søvnrutiner i familien.

Søvn er vigtig – både for forældre og børn

Søvn er vigtig, den giver energi. Under søvnen udskilles der større mængde væksthomoner, imumforsvaret stimuleres, og hjernen bearbejder stof, organiserer og rydder op. Til gengæld er der andre kropsfunktioner der hæmmes, hvilket gør, at vi føler os udhvilede når vi vågner. Kroppen udskiller forskellige hormoner alt efter om det er lyst eller mørkt. Når det bliver mørkt, udskiller kroppen stoffet melatonin, som gør det nemmere for os at falde i søvn.  Derfor kan både børn og voksne have sværere ved at falde i søvn på lyse sommeraftener. At lave søvnrytmer efter klokken (bestemte klokkeslæt), kan derfor også give problemer.

Lav hellere søvnritualer som løbende kan tilpasses barnets forskellige udviklingstrin og årstidernes skiften. Stol på din intuition, dine stærke og gode forældreinstinkter, og vær ikke bange for at prøve nogle forskellige ting af efterhånden som barnets behov ændres. For det gør de. År for år, måned for måned, uge for uge.  Så der er mange generelle råd, der bliver en spændetrøje fremfor en hjælp. Måske er samsovning noget for din familie, måske ikke. Det ved du bedst. Dette er de erfaringer omkring søvn vi har samlet, som giver mening i vores familier. Stor respekt for din evne til at vurdere, hvad der er bedst for din.

 

Når det så er sagt, er der måske nogen, der gerne vil have lidt tommelfingerregler vedr. børns anslåede søvnbehov i forskellige aldre. Jeg har aldrig rigtig selv brugt dem til mine egne 5 børn, for det, der har virket bedst for os, har været at kigge på det enkelte barn, se hvornår det er blevet træt og på hvordan det klarer dagen: er hun småsyg eller har hun haft ekstra mange indtryk, og så løbende regulere soveritualer og sovetider efter det.

 

Sundhedsplejersken skema for børns behov for søvn:

 

Alder Timer (ca. !!) Søvn om natten ca.!!!
1-4 uger 15-18 timer Små vågne perioder. Får mad hver 1 – 3 time døgnet igennem
1-6

mdr.

14-15 timer Længste søvnperiode 3 – 4 timer (få børn sover mindst 5 timer i træk* om natten)
7-12

mdr.

14-15 timer 70 – 80 % sover igennem om natten. 2 søvnperioder om dagen.

Søvncyklus varer ca. 50 minutter (voksns ca. 90 min.)

1-3 år 12-14 timer Middagssøvn 1 1/2 – 3 timer

* Hvis barnet sover 5 timer i træk om natten, siger man at barnet sover igennem

4-6 år sover barnet 10 – 12 timer om natten, 7-12 årige 9-10 timer og 13-18 årige 8-10 timer.

Lad os én gang for alle lægge en myte ned, der trods videnskab og rådgivende sundpersonale stadig lever i blandt folk i bedste velgående.

Efter man har forhørt sig til fødslen og den nyfødtes køn er næste spørgsmål. ”hvordan sover han/hun om natten – sover hun igennem?” Og det er et rigtig dårligt spørgsmål at stille til en nybagt familie. Det skaber en forventning om at barnet burde kunne sove igennem fra start, eller i hvert tilfælde efter forholdsvis kort tid. Den forestilling er helt skæv, og skaber forkerte forventninger og ufortjent frustration hos forældrene.

Den nyfødtes mavesæk er på størrelse med en valnød. Det svarer lige bestemt til den mængde mælk der er til ” et måltid” i moren bryst. Menneskemælk er meget tyndere og mere kalorielet end mange andre pattedyrs, dvs. barnet fordøjer det hurtigere og har hurtigere brug for mad igen. Hos spædbarnet er maven tom efter 1 1/2 til 2 timer efter en amning. Den naturlige søvn for det lille barn er derfor mange hyppige opvågninger og ammeperioder. At nogen børn sover længere end 1-3 timer er således undtagelsen. Søvnperioderne bliver langsomt længere, efterhånden som barnet og mavesækken vokser.

En ven der bor i Rwanda sagde engang: Hernede hører man aldrig små børn græde. Aldrig! De hænger på deres mors ryg i vikle dagen lang, og gir` de det mindste kny ammes det øjeblikkeligt.

Barnets anatomi (og psyke) er skabt til at være ved sin mor. Og det naturlige for barnet er at sove ved mors bryst. Interessante studier har vist hvordan  barnet ved ”breast-sleeping” ( læs nærmere ved baby-spædbørnsforsker James McKenna) selv regulerer hvornår det har brug for det næste måltid. Blandt andet med det resultat, at de mødre der praktiserer ”breastsleeing” har bedre søvn, end de mødre der ikke gør.

Først ved 1 års alderen sover 70-80% procent af alle ammebørn en sammenhængende søvn (det der svare til ca. 5 timer). Der er dermed stadig op til 30% af de nybagte familier, som skal op til børn der vågner og er sultne flere gange om natten.

Ønsket om en bedre nattesøvn kan derfor, for nogle blive et argument for at kvitte amningen tidligere. Trods det at ALLE forskere er enige om at listen af fordele ved amning er meget lang, og at amning anbefales worldwide.

Der har for nylig været en skræmmekampagne i de amerikanske medier imod samsovning, med billeder af børn der ligger og sover ved siden af en slagtekniv, med ordlyden: ”Your baby sleeping with you, can be just as dangerous” (http://ostfronten.dk/2018/03/samsovning-med-flere-boern/).

Kampagnen er udsendt af sundhedsstyrelsen. Men det er siden kommet frem, at selvsamme kampagne er sponsoreret af firmaer der sælger erstatningsmælk,  vugger og tremmesenge!

Forskning viser entydigt at samsovning fremmer et godt amme-forløb, men netop den realitet er jo IKKE en fordel for hele den store industri, der lever af at sælge alverdens ”hjælpe-foranstaltninger”, erstatningsmælk og smøbørnssenge til børnefamilierne.

Vi er som forældre nødt til at være meget opmærksomme på, at børnefamilien er målgruppe for en kæmpe industri af produkter til børn. Og at sundhedsstyrelsernes anbefalinger ikke altid er så neutrale som de burde være.

Børn har brug for kropskontakt

Mange oplever, at det kan være svært at få barnet til at sove om aftenen/natten, hvis der er lyst, mens barnet ofte ikke har problemer med at sove middagssøvn ude i barnevognen i dagslys. Tilsvarende har barnet nemt ved at være adskilt fra omsorgspersoner under middagssøvnen i sin barnevogn, mens det har brug for mere tryghed og kropskontakt aften og nat. Det er formodentlig af helt naturlige biologiske evolutionære årsager.

Mange råd vedrørende børns søvn pointerer faren ved ”for lidt” søvn.

Min erfaring er, at børnene har savnet os i løbet af dagen efter mange timer i institution. Derfor søger det at få stillet et helt legitimt behov for opmærksomhed, nærvær og vigtigst af alt KROPSKONTAKT. Det kan også medføre at barnet modsætter sig at blive puttet, selvom det er træt. Det har simpelthen ikke haft nok timer i vores nærvær til at blive tanket op. Forældre stilles derfor igen i et dilemma. De får at vide hvor vigtigt det er at barnet får sin søvn, men kan simpelthen ikke nå at opfylde barnets behov for fysisk kontakt i de få travle timer, hvor familien er samlet. Jeg har personligt ofte prioriteret at give børnene det fysiske nærvær de har efterspurgt på bekostning af både søvn og den for forgyldte ”voksentid”. Det gør man så i perioder. I andre prioriterer man måske anderledes.

Jeg er overbevist om at barnet sover ikke, hvis det har utilfredsstillede behov. Tidligere fik man også at vide, at man kunne bære for meget rundt på sit barn. Det har siden vist sig at være en skrøne. Det hjælper med andre ord ikke at kæmpe med at få barnet til at give slip og falde i søvn alene, hvis det barnet har allermest brug for, er at være helt tæt på sin mor, som har været på fuldtidsjob hele dagen.

Se http://nordicparenting.dk/2017/09/19/man-kan-ikke-holde-sin-baby-meget-bekraefter-forskning/

 

http://www.denoffentlige.dk/nyt-familiepolitisk-netvaerk-vil-have-stressede-boernefamilier-paa-den-politiske-dagsorden

 

Gode søvnråd

Prøv på sigt at finde dine egne søvnråd, der virker på netop din familie.

Her er mine søvnråd blot til inspiration:

 

– Gode ritualer. Alle børn bliver trygge af faste rammer, gentagelser og ritualer. Når basen og hverdagen er forudsigelig, kan de nemmere tackle et hav af forandringer og stressorer. ”Se ikke på klokken se på barnet”, siger et godt ordsprog. Ritualer hjælper også til at ”indflyvningen til søvnen” bliver lettere og mindre konfliktfyldt. Forskning viser at putte-rutiner har en betydelig effekt på, hvor let børnene falder i søvn. Her er vores rutine: Et varmt bad, efterfulgt af indsmøring i lotion og stille aktiviteter såsom at læse en bog, synge bestemte sange/vers (de samme sange/vers lige før indsovning-hver eneste aften), lyset slukkes hurtigt efter der er læst bog. (Forskning siger det skal være slukket inden 30 minutter efter badet). Herefter putter vi med barnet til det sover. ttps://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090501090916.htm

 

– Samsovning! (Dobbeltsengen er ikke beregnet til samsovning. Man sover dårligt, fordi den simpelthen er for lille). Jeg designede en kæmpe familieseng i gulvhøjde til min familie, som vi alle har samsovet i, indtil børnene af sig selv flyttede på egne værelser. Sørg for at skabe et sovearrangement, hvor der er plads til at ALLE sover godt. Vi oplevede at når barnet er vant til at sove med os, kan det sove alle vegne, det er os der er bærere af trygheden, rytmen, ritualet og indflyvningen til søvnen. Og nej vi har IKKE oplevet børn, der ikke ville sove ved kammerater eller ikke ville med på lejrtur. Trygge børn tager trygheden med sig ud i verden.

 

– Breastsleeping. Den naturlig spædbarnssøvn varer ikke længere end mellem max 1 ½ -3 time. Derfor er breastsleeping det, vi oplever, der har givet mest søvn for hele familien.

– Kropskontakt. Barnets gråd er et tegn til dig om at noget er galt. Hvis brystet ikke trøster og barnet smågræder f.eks sidst på eftermiddagen og intet andet synes at være galt (og du har egentlig travlt med andet), så er den bedste måde at deale med et utilfreds/klynkende barn en bæresele, vikle eller en Macpack på ryggen. Det har reddet mit liv som småbørnsmor. Når barnet således er helt tæt på dig, er det ikke svigt, at det græder lidt. Dagen skal også fungere for resten af familien og større børn har også brug for dine “frie arme og dit nærvær. At bære sit barn sin krop, fylder det op med det store behov for fysisk kontakt, hvilket igen gør det nemmere for barnet at give slip og falde i søvn senere ved puttetid.

 

– Realitetssans. Sæt for guds skyld lidt mere realistiske forventninger til livet (til fx sexlivet og til mængden af voksentid) som småbørnsfamilie. Hjælp hinanden. Arbejd som et team. Mange oplever det som en dejlig, men udmattende periode. Sov til middag når du kan. Lad rodet ligge. Lav et bankrøveri om nødvendigt 😉 og ansæt så den rengøringshjælp I har snakket om mange gange. Du fortryder det ALDRIG! Sov måske i perioder på skift i et andet rum, med det grædende barn. Og få netværket til at hjælpe jer. Fortæl bedsteforældrene at forskning viser, de lever længere vist de jævnligt passer deres børnebørn. http://nordicparenting.dk/2017/01/16/bedsteforaeldre-passer-deres-boerneboern-lever-fem-aar-laengere/

 

– Sov når barnet sover, hvis du kan, eller gå tidligt i seng. Gå i seng, hele familien samtidig. Det er så hyggeligt og nyd så bare følelsen af samhørighed som familie, efter en lang dags fravær fra hinanden. Det er det vigtigste, i denne helt fantastiske og sårbare livsperiode. Jeg lover jer, en dag vil I længes tilbage.

Kilder:

“Sunde børn.” Sundhedsstyrelsen.

”År 1 – når I har fået barn.” Else Guldager

”Sov igennem uden gråd.” Elizabeth Pantley.

Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge. Sundhedsstyrelsen 2011.